کامنت مارکتینگ چیست و چه نقشی در موفقیت دیجی کالا

احتمالاً تا به حال، روایت‌ها، داستان‌ها و نکته‌های مختلفی درباره موفقیت دیجی کالا، این غول فروشگاه‌های اینترنتی در ایران شنیده‌اید؛ اما تا حالا درباره کامنت مارکتینگ قوی این برند هم چیزی به گوشتان خورده؟

بله؛ کامنت مارکتینگ یا بازاریابی دیدگاه، یکی از رمز و رازهای شناخته شدن دیجی کالا و موفقیت آن است. یعنی همین نظراتی که ما در سایت‌های مختلف می‌خوانیم و از آن‌ها در تصمیم‌گیری‌هایمان کمک می‌گیریم، می‌توانند رمز موفقیت یک سایت یا فروشگاه اینترنتی باشند.

بازاریابی دیدگاه (Comment Marketing) مفهومی است که می‌توان از آن برای افزایش ترافیک طبیعی سایت (SEO) و همچنین افزایش فروش استفاده کرد.

 

  • دیجی کالا به یک برند قابل اعتماد برای مقایسه محصولات از زبان کاربران واقعی تبدیل شد
  • سرچ برند آن به شدت افزایش پیدا کرد
  • زمان ماندگاری کاربران رشد چندین برابری داشت
  • نرخ پرش سایت به دلیل فعالیت بالای کاربران کاهش پیدا کرد
  • در نهایت با کامنت‌های جدید، محتواها دائماً در حال به‌روزرسانی بود

 

کامنت مارکتینگ چیست؟

 کامنت مارکتینگ کمک گرفتن از نظر کاربران در سایت خود و استفاده از قابلیت نظر دادن در سایت دیگران، برای معرفی برند، تعامل، ایجاد رابطه و افزایش اعتماد کاربران است، که در نهایت منجر به افزایش ترافیک و فروش می‌شود.

 

 

اشتباهی که خیلی‌ها مرتکب می‌شوند چیست؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند همین که لینک سایتشان را در سایت‌های دیگر به عنوان کامنت بگذارند، یا نه خیلی زحمت بکشند و یک معرفی بی‌ربط به مقاله هم از خودشان داشته باشند، بازاریابی کامنتی انجام داده‌اند! اما اصلاً ماهیت کامنت مارکتینگ این نیست. خواندن نظر اسپم شما که هیچ کمکی به خوانندگان آن مطلب یا سایت نمی‌کند و هیچ بار معنایی خاصی ندارد، فقط باعث می‌شود که نظرتان تایید نشود و به زباله‌دان فرستاده شود.

پس قبل از هر حرکتی در بازاریابی دیدگاه، از خودتان بپرسید که آیا این نظر من تاثیر مثبتی دارد؟ آیا کمکی به خوانندگان مطلب می‌کند؟ آیا حاوی اطلاعات مفیدی است؟ اگر جوابتان مثبت بود، یعنی راه را درست آمده‌اید.

 

کامنت مارکتینگ درست چه تاثیرات مثبتی دارد؟

بعضی وقت‌ها رقابت در رتبه‌بندی‌های گوگل آنقدر نزدیک می‌شود که حتی چندتا کامنت ساده هم می‌تواند تعیین‌کننده باشد. اما چطور و چگونه کامنت‌ها این تاثیر را می‌گذارند؟ در ادامه می‌خوانیم.

گرفتن بک لینک

اسم کامنت مارکتینگ که می‌آید، اول یاد لینک دادن در کامنت می‌افتیم، چون روی سئوی سایت تاثیر دارد. اگر بتوانید در سایت‌ها کامنت گذاشته و لینک خود را قرار دهید، باید کمی امیدوار باشید که در آینده رتبه بهتری در سئو پیدا می‌کنید. چرا کمی؟

چون گوگل چند سالی است که قدرت لینک‌های درون کامنت را کاهش داده. با این حال باز هم ارزش دارد با هدف دریافت لینک کامنت مارکتینگ کنیم؟

در حقیقت اگر لینک خود را در وب‌سایت‌های معتبری قرار دهید، ارزش نسبتاً خوبی دریافت می‌کنید. اما در کل پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر هدفتان هم ساخت لینک است، کامنت‌‌های با ارزشی ارسال کنید نه اینکه صرفاً به دنبال گرفتن یک رتبه سئو باشید. (در بخش تکنیک‌های کامنت مارکتینگ توضیحات بیشتری به شما می‌دهیم.)

منشن بدون لینک

گوگل در مقابل کاهش اهمیت بک‌لینک‌ها، یک روش دیگر را برای ارزش‌گذاری وب‌سایت‌ها ایجاد کرده: منشن بدون لینک. به این معنی که اگر نام وب‌سایت شما (برند یا url) در مطالب مرتبط با کسب و کار شما، بدون لینک آورده شود، اعتباری را برایتان در نظر می‌گیرد.
در حال حاضر، بهترین جایی که می‌توانید در آن با خیال راحت و کمترین زمان و هزینه ، اسم سایت‌تان را بیاورید، بخش کامنت‌ سایت‌های دیگر است؛ پس از این فرصت استفاده کنید.

افزایش جستجو نام برند

اگر در چند انجمن و شبکه اجتماعی پرمخاطب عضو شوید و بتوانید به بهانه‌های مختلف (و مرتبط!)، در کامنت‌ها خودتان را به کاربران معرفی کنید، شاید نام شما در خاطرشان بماند و دفعه بعد، آن‌ها برای ورود به سایت شما، نام برندتان را در گوگل سرچ کنند. به طور کلی افزایش جستجو نام برند، یکی از انواع راهکارهایی است که موتور جستجو می‌تواند به کمک آن یک وب‌سایت معتبر را شناسایی کند.

علاوه بر این، اگر کاربران از لینک پروفایل شما یا حتی به صورت مستقیم (وارد کردن آدرس) وارد سایت‌تان شوند باز هم برای گوگل یک فاکتور مثبت محسوب می‌شود.

 

 

خب تا اینجا نتایج کامنت مارکتینگ در وب‌سایت‌های دیگر را گفتیم، اما بازاریابی دیدگاه در سایت خودمان چه تاثیری روی سئو دارد؟ در ادامه این سوال را هم جواب می‌دهیم.

به‌روزرسانی محتوا

گوگل و بقیه موتورهای جستجو عاشق این هستند که شما دائماً صفحات و محتواهای خودتان را به‌روز کنید و چیز جدیدی به آن اضافه کنید. اما وب‌سایتی مثل که بیشتر از ۴۰۰ مقاله آموزشی دارد، چطور می‌تواند دائماً این‌همه محتوا را به‌روز کند؟

مطمئناً زمان ما برای به‌روزرسانی محتوا و همچنین تولید محتوای جدید، بسیار محدود است. اما به‌جای آن یک کار را خوب بلدیم.

ما با تولید محتوای ارزشمند کاری می‌کنیم که مخاطب به خواست خودش، نظرش را ابراز کند و به تولید محتوای جدید در صفحه کمک کند. هر نظر چندخطی که از طرف مخاطبان در یکی از صفحات سایت منتشر شود، باعث افزایش طول محتوا و به‌روزرسانی آن خواهد شد. البته ناگفته نماند که نظرات تک کلمه‌ای مثل تشکر، نظرات بی‌ربط و اسپم کمکی به سئو نمی‌کنند.

لینک‌سازی داخلی

احتمالاً خودتان می‌دانید که لینک‌های داخلی یکی از نکات بسیار مهم در سئو داخلی سایت هستند. اغلب وبمستران تصور می‌کنند تنها جایی که می‌توان در آن از لینک داخلی استفاده کرد، متن و محتوای سایت است. اما نظرتان چیست زمانی که کاربر در مقاله آموزش سئو، از شما در مورد لینک‌سازی خارجی سوال می‌کند، در جواب، لینک مقاله مربوطه را برای او قرار دهید؟

شما به همین راحتی می‌توانید در کامنت‌های هر مطلب و در جواب به کاربران، لینک‌های داخلی و حتی لینک‌های خارجی به منابع معتبر قرار دهید تا به این صورت هم سئو محتوا و هم تجربه کاربران‌تان را بهتر کنید.

افزایش زمان ماندگاری کاربر

از دیگر تاثیراتی که کامنت مارکتینگ روی سئو می‌گذارد، افزایش زمان ماندگاری کاربران است. مخصوصاً در مقالات جنجالی یا مقاله‌هایی که موضوع تخصصی دارند، کاربران برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد موضوع به دست بیاورند، به سراغ کامنت‌ها می‌روند و نظرات بقیه را می‌خوانند.

در این بین علاوه بر زمانی که برای مطالعه نظرات صرف می‌شود، ممکن است با کمک یکی از لینک‌های داخل کامنت به صفحات دیگر سایت هم بروند و حتی خودشان اقدام به ارسال نظر کنند. توجه کنید که الگوریتم‌‌های گوگل رفتار کاربران را به دقت زیر نظر دارند و توجه آن‌ها به محتوایتان و میزان ماندن در سایت را روی رتبه‌بندی محتوا در گوگل تاثیر می‌دهند.

افزایش بازدید و در نتیجه افزایش فروش

حتی اگر وب‌سایتی داشته باشید که نرخ تبدیل آن به شدت پایین است و از هر هزار بازدیدکننده یک نفرشان به خریدار تبدیل می‌شوند؛ با افزایش بازدید، فروش آن هم افزایش پیدا می‌کند. یعنی تأثیری که بازاریابی دیدگاه روی سئو سایت شما گذاشته، می‌تواند بازدید سایت را چند برابر کند و در نتیجه، فروش شما هم افزایش می‌یابد.

البته فراموش نکنید که این افزایش بازدید، خودش نیز باعث افزایش نظرات و در نتیجه افزایش فروش بیشتر خواهد شد؛ یعنی در مقطعی ممکن است بازدید فروش شما به جای رشد ۲۰ درصدی همیشگی، به دلیل افزایش نظرات با رشد ۶۰ درصدی و بیشتر روبرو شده و این روند تصاعدی شود.

افزایش اعتماد کاربران با کامنت مارکتینگ

به طور کلی اعتماد کردن در دنیای وب برای کاربران کار سختی است. اما مطمئناً اعتماد کردن به وب‌سایتی که مثل یک خانه اشباحِ سرد و تاریک، خلوت باشد، بسیار سخت‌تر از اعتماد به سایتی است که حداقل ردپای چند نفر در آن دیده می‌شود.

زمانی که در صفحه محصول شما چند نظر مختلف وجود داشته باشد، یکی از کیفیت آن بگوید، دیگری در مورد مدت زمان گارانتی‌اش سوال کند و نفر بعدی در مورد برندِ مناسبش حرف بزند، کاربر جدید راحت‌تر به شما اعتماد کرده و با کمک نظرات مخاطبان قبلی برای خرید تصمیم‌گیری می‌کند. شاید بتوان گفت افزایش اعتماد مهم‌ترین تأثیری است که بازاریابی دیدگاه روی فروش و برندسازی سایت شما دارد.

***

خب، تا اینجا با ماهیت و فواید کامنت مارکتینگ آشنا شدید. حالا بیایید برگردیم به مثالی که اول مقاله زدیم و ببینیم که کامنت مارکتینگ چه کمکی به رشد دیجی‌کالا کرد.

دیجی کالا و کامنت مارکتینگ!

حتماً تا اینجا متوجه شده‌اید که چرا اول مقاله گفتیم قسمت زیادی از موفقیت دیجی کالا در ابتدای کار، مربوط به همین کامنت مارکتینگ عظیم بود! دیجی کالا یکی از اولین سایت‌هایی بود که به مقایسه محصولات دیجیتالی پرداخت. این موضوع باعث می‌شد که کاربران دائم در هر صفحه در مورد برند یا محصول مورد علاقه خودشان نظر بدهند، بحث کنند و تا چند روز مداوم به صحبت‌های یکدیگر جواب دهند. در نتیجه:

  • دیجی کالا به یک برند قابل اعتماد برای مقایسه محصولات از زبان کاربران واقعی تبدیل شد
  • سرچ برند آن به شدت افزایش پیدا کرد
  • زمان ماندگاری کاربران رشد چندین برابری داشت
  • نرخ پرش سایت به دلیل فعالیت بالای کاربران کاهش پیدا کرد
  • در نهایت با کامنت‌های جدید، محتواها دائماً در حال به‌روزرسانی بود

آیا الان هم نظرات روی سئوی دیجی کالا تاثیر می‌گذارند؟

بگذارید با یک سوال، این سوال را جواب دهیم: به نظر شما گوگل سایتی که روزانه چند صد هزار بازدید دارد، بیشتر از چند هزار بار نامش جستجو می‌شود، پر از محتوای مفید بوده و به طور کلی یک برند شناخته شده است را از نتایج حذف می‌کند؟ نه. پس دیجی کالا با این قدرت زیاد دیگر نیازی به کمک گرفتن از نظرات کاربران در سئو نداشت.

در اصل نظرات در این سایت به قدری زیاد شده بود که به مرور سرعت سایت را کاهش می‌داد. برای همین، مدیرانِ آن، بخش نظرات را به کمک برنامه نویسی زبان js به صورتی طراحی کردند که بعد از ورود کاربر بارگذاری شوند. یعنی کاربران هنوز می‌توانند نظرات را ببینند و  ارسال کنند، اما گوگل نمی‌تواند آن‌ها را بخواند و در رتبه سایت تأثیر بدهد.

 

بنابراین دیجی‌کالا در حال حاضر از کامنت مارکتینگ فقط برای افزایش فروش، اعتماد‌سازی و برندینگ استفاده می‌کند.

و اما… یک سوال مهم‌تر: چطور به کمک کامنت مارکتینگ، مثل دیجی کالا شویم؟! در ادامه تکنیک‌های کامنت مارکتینگ در سایت را به شما آموزش می‌دهیم.

 

کامنت مارکتینگ چیست و چه نقشی در موفقیت دیجی کالا